S našou aviou DA 12 A30 sa chystáme aj tento rok na Stretnutie VETERÁNOV a ostatných motoriek do Vlkanovej.
Po minuloročnom zraze, na ktorom sme sa zúčastnili prvýkrát, sme pri ohlásení tohtoročného zrazu ani chvíľu neváhali, či tam opäť pôjdeme. Vo Vlkanovej sa toto stretnutie koná už piaty rok a jeho popularita je čoraz väčšia. Stúpa počet veteránov a aj počet návštevníkov. Čo môže byť krajšie, ako vidieť po hromade desiatky krásnych naleštených miláčikov, obdivovaných nadšencami starých vozidiel, ktorí chodia od jedného auta k druhému, nadšene si ich fotia a rozprávajú sa s hrdými majiteľmi? Naša AVIA Boženka, ako ju voláme, budila záujem hlavne u malých detí, ktoré keď vidia hasičské auto, zabúdajú na to, kde majú rodičov, koľko je hodín a či sú hladné a smädné. Veru nejedného malého nadšenca sme mali problém minulý rok dostať od volantu. Je pravda, že naša Boženka je na takéto veci zvyknutá, pretože s deťmi je veľmi rada, ony ju zbožne obdivujú a ona sa vtedy cíti ako kráľovná. Čo viac si môže priať veterán po 33 rokoch svojej existencie?
Naša AVIA DA 12 A 30 uzrela svetlo sveta v roku 1982. Práve tento rok bol posledným rokom výroby týchto zatracovane uznávaných strojov A20 a A30. V roku 1983 prichádzajú inovované modely A21 a A31. Do nášho Zboru podľa výpovedí starších hasičov nastúpila zrejme v tom istom roku 1982 a nahradila tak predošlé požiarne vozidlo AS16 Praga RN(erena). Pred ním mal zbor ešte Tatru 805 (kačena). AVIA teda u nás slúži 33 rokov a je stále zaradená do zásahovej činnosti DHZ Badín. Jej celkový vzhľad nebol nejako zvlášť menený, až na predné prídavné hmlové svetlomety. Vnútorné zariadenie interiéru kabíny a taktiež interiér nadstavby, regály na uloženie náradia, sedačky pre posádku osvetlenie, to všetko je pôvodné. Až na prehistorické hadice, ktoré máme ešte odložené, ale už, samozrejme, nespĺňajú štandard pre zásahovú činnosť, je vnútorné náradie až na niekoľko kúskov vymenené.
Už dlho špekulujeme, ako Aviu upraviť, keďže mnohé zbory najmä v Česku ju prestavujú aj na malú Casku, ale nám sa páči presne tak, ako je. Jej pôvodný ráz a historický nádych nás vracia do dôb 80. rokov, kedy Dobrovoľné hasičské zbory niečo znamenali, kedy si ľudia prácu dobrovoľníkov vážili. Teraz staručké Avie nahradzujú nové IVECA Daily, ktoré sú modernejšie, majú menej hrdze, ale nemajú toľko krásnych spomienok a zážitkov ako naše Avie. Koľkí z nás si spomenú, ako sme sa ako mladí hasiči viezli na Avii na súťaže, spievali vzadu v kabíne, oslavovali tam víťazstvo alebo plakali nad prehrou, ako sme na streche jedli párky? Veríme, že keď aj prídu nejaké nové autá do nášho zboru, naša Boženka bude stále s nami a podarí sa nám ju zachovať pre ďalšie generácie.
Dopravný automobil Avia DA 12 A30 je vozidlo určené k požiarnemu zásahu vodou alebo penou z cudzieho vodného zdroja (rieka, potok, vodná nádrž, atď.), alebo tlakového zdroja vody (hydrant). Automobil slúži na prepravu požiarneho družstva, prenosnej motorovej striekačky a požiarnej výbavy so zameraním na požiarnu ochranu v priemyslových závodoch, obciach a menších mestách. Karoséria je postavené na špeciálne upravenom podvozku A30, ktorý výrábala pražská automobilka AVIA v licencii francúzskej firmy Renault-Saviem.
Podvozok je od nákladného vozu AVIA 30, má zváraný rebríkový rám, teleskopické tlmiče,robustné silenbloky, regulátor brzdového tlaku, regulovatelný sklon reflektorov. Motor sa nachádza pred prednou nápravou medzi kolesami. Poháňaná je zadná náprava.
Hasičská nástavba je výrobkom firmy KAROSA – Vysoké Mýto. V prednej časti má kabínu pre 8 osôb. Táto kabína je vybavená výstražným a dorozumievacím zariadením. Vzadu za kabínou posádky je karoséria upravená pre požiarnu techniku a príslušenstvo vrátane prenostej motorovej striekačky PS 12.
Umiestnenie požiarnej výzbroje v automobile:
Kabína osádky:
|
|
Ľavá predná skriňa (1):
|
|
Ľavá zadná skriňa(2):
Pravá predná skriňa (5):
|
|
Pravá zadná skriňa (4):
|
|
Zadná skriňa (3):
|
|
Strecha karosérie:
Na streche automobilu sa nachádza ešte nastavovací rebrík, trhací hák a hákový rebrík.
Technické dáta | |
Dĺžka: | 5 610 mm |
Šírka: | 2 230 mm |
Výška: | 2 675 mm |
Svetlá výška | 246 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Rozchod predných kolies | 1 624 mm |
Rozchod zadných kolies | 1 544 mm |
Stúpavosť | 24,2 % |
Počet miest: | 1 + 8 Max. (Niekedy 1+ 10, podľa dnešnej vyhlášky už len 1+8) |
Rýchlosť: | 86 km/h |
Celková hmotnosť: | 5 320 kg |
Pohotovostná hmotnosť: | 4 490 kg |
Užitočná hmotnosť: | 830 kg |
Rok výroby: | 1982 |
Podvozok: | AVIA-Praha Letňany |
Typ podvozku: | A 30 |
Nadstavba: | Karosa – Vysoké Mýto |
Motor: | Vznetový, štvordobý, radový, kvapalinou chladený štvorvalec |
Počet valcov: | 4 |
Výkon motora: | 58 kW / 3200 min-1 |
Obsah valcov: | 3 596 cm2 |
Spotreba paliva na 100 km: | cca 13,8 l |
Prevodovka: | Mechanická, 5ť stupňová s synchronizáciou |
Podvozok: | Rebrinový rám tvorený dvoma pozdĺžnimi profilmi U, vystužený priečkami, s pohonom zadnej nápravy. |
Výbava: | PPS 12 – Prenosná požiarna striekačka s prietok 1 200 l/min pri tlaku 0,8 MPa |
ZÁKLADNÉ VÝVOJOVÉ DÁTA (1968-1998)
1968: uvedenie na trh – typy A15 a A30 ako ľahko tonážne mestské nákladné automobily v licencii Renault-Saviem, na technickom základe typu SG2 aSG4, rovnako s licenčným motorom MAN 712.01, respektíve 712.03
1977: Do výroby bol zavedený nový motor 712.11, respektíve 712.13 so zväčšením vŕtaním valcov a teda celkovým objemom motoru. Aj napriek zväčšeniu výkonových parametrov boli znížené maximálne otáčky a dosiahla sa tak aj nižšia hlučnosť a zníženie škodlivých exhalátov a taktiež zníženie opotrebenia motora. Pri zlepšení dynamických vlastností tak bola zachovaná pôvodná spotreba paliva.
1979: Zväčšená užitočná nosnosť pri type A15 o250 kg- z 3950 na 4200 kg. Došlo k pretypovaniu na model A20 a zosilneniu brzdovej sústavy vozu.
1983: prvá výrazná inovácia ukončuje výrobu typu A20 A 30 a nahradzuje ju inovovanými modelmi A21 a A31 väčšej užitočnej hodnoty, ktoré dostávajú okrem nových menších mechanických častí inovovaný motor 712.18.0, respektíve 712.18.1, ktorý pri zachovaní objemu a otáčkach motora dáva vyšší výkon pri nižšej spotrebe paliva. Vozidlo dostáva okrem iného päťstupňovú prevodovku, avšak je zachovaná i montáž starej štvorstupňovej – tieto vozy sú potom označované ako modely A21/4 a A31/4
1988: po celozávodnej dovolenke dochádza k prvej malej inovácii modelu A21 a A31 premiestnením radiacej páky prevodovky spod volantu na podlahu medzi šoférovým a prostredným sedadlom
1993: dochádza k ďalšej výraznej inovácii mechanických častí, ktoré si vyžiadali sprísňujúce sa emisné limity a nastupujúca norma EURO 1. Dochádza k pretypovaniu vozidiel na A21 Turbo a A31 Turbo vďaka použitiu inovovaného motora s turbodúchadlom – nové pretypovanie na radu D407, dochádza k drobným zmenám zovňajšku – napríklad použitie novej čiernej plastovej masky. Modely A21 Turbo a A31 Turbo sú dodávané výhradne s päťstupňovou prevodovkou.
1994: inovácia motora a nahradenie zostávajúceho D 407.01 modernizovaným motorom D407.03 s novým vstrekovacím čerpadlom a tryskami, vďaka nemu sa zvýšil jeho výkon o 4KW
1995: ďalšia modernizácia motora a finálna etapa motora rady D 407- modifikácia D 407.02 dostáva medzichladič stlačeného vzduchu a výkon sa razantne zvyšuje na ďalej neprekonanú hodnotu 76 kW. Točivý moment dosahuje 340 N.m
1996: posledná veľká inovácia, kedy vozidlo dostáva celkom nové pracovisko šoféra, použitie v ďalšej generácii nových typov A60 / A70 / A75 / A80, pri type a31 Turbo v základnej výbave s tachografom. Sú prepracované vonkajšie detaily – zadné guľaté plastové blatníky, predné guľaté svetlá… Najväčšou zmenou je použitie novej inovovanej rady motoru D421, jeho modifikácie D421.76.01 dosahovala parametre predchádzajúcej D407.02, avšak pri plnení prísnejšej emisnej normy EURO 2. Došlo totiž k použitiu nového rotačného čerpadla Bosch, ďalej nových trysiek, piestov, hlavy valcov… Inovované modifikácie motora rady D421 boli ďalej použité aj v nových radách A60 / A70 / A75 / A80
1998: ukončenie výroby A21 Turbo a A31 Turbo. Po tridsiatich rokoch sa končí éra výroby technicky spriaznených typov A15 / A20 / A21 / A30 / A31, ktoré aj napriek všetkým inováciám až do roku 1998 vychádzali po všetkých mechanických skupinách z pôvodnej licenčnej predlohy z roku 1968
zdroje: avia-club
Najnovšie komentáre