S Boženkou na zraz veteránov

 

 

S našou aviou DA 12 A30 sa chystáme aj tento rok na Stretnutie VETERÁNOV a ostatných motoriek do Vlkanovej.

Po minuloročnom zraze, na ktorom sme sa zúčastnili prvýkrát, sme pri ohlásení tohtoročného zrazu ani chvíľu neváhali, či tam opäť pôjdeme. Vo Vlkanovej sa toto stretnutie koná už piaty rok a jeho popularita je čoraz väčšia. Stúpa počet veteránov a aj počet návštevníkov. Čo môže byť krajšie, ako vidieť po hromade desiatky krásnych naleštených miláčikov, obdivovaných nadšencami starých vozidiel, ktorí chodia od jedného auta k druhému, nadšene si ich fotia a rozprávajú sa s hrdými majiteľmi? Naša AVIA Boženka, ako ju voláme, budila záujem hlavne u malých detí, ktoré keď vidia hasičské auto, zabúdajú na to, kde majú rodičov, koľko je hodín a či sú hladné a smädné. Veru nejedného malého nadšenca sme mali problém minulý rok dostať od volantu. Je pravda, že naša Boženka je na takéto veci zvyknutá, pretože s deťmi je veľmi rada, ony ju zbožne obdivujú a ona sa vtedy cíti ako kráľovná. Čo viac si môže priať veterán po 33 rokoch svojej existencie?

10174942_10152489239451098_5171534596896368949_n

Naša AVIA DA 12 A 30 uzrela svetlo sveta v roku 1982. Práve tento rok bol posledným rokom výroby týchto zatracovane uznávaných strojov A20 a A30. V roku 1983 prichádzajú inovované modely A21 a A31. Do nášho Zboru podľa výpovedí starších hasičov nastúpila zrejme v tom istom roku 1982 a nahradila tak predošlé požiarne vozidlo AS16 Praga RN(erena). Pred ním mal zbor ešte Tatru 805 (kačena). AVIA teda u nás slúži 33 rokov a je stále zaradená do zásahovej činnosti DHZ Badín. Jej celkový vzhľad nebol nejako zvlášť menený, až na predné prídavné hmlové svetlomety. Vnútorné zariadenie interiéru kabíny a taktiež interiér nadstavby, regály na uloženie náradia, sedačky pre posádku osvetlenie, to všetko je pôvodné. Až na prehistorické hadice, ktoré máme ešte odložené, ale už, samozrejme, nespĺňajú štandard pre zásahovú činnosť, je vnútorné náradie až na niekoľko kúskov vymenené.

Nevesta

Už dlho špekulujeme, ako Aviu upraviť, keďže mnohé zbory najmä v Česku ju prestavujú aj na malú Casku, ale nám sa páči presne tak, ako je. Jej pôvodný ráz a historický nádych nás vracia do dôb 80. rokov, kedy Dobrovoľné hasičské zbory niečo znamenali, kedy si ľudia prácu dobrovoľníkov vážili. Teraz staručké Avie nahradzujú nové IVECA Daily, ktoré sú modernejšie, majú menej hrdze, ale nemajú toľko krásnych spomienok a zážitkov ako naše Avie. Koľkí z nás si spomenú, ako sme sa ako mladí hasiči viezli na Avii na súťaže, spievali vzadu v kabíne, oslavovali tam víťazstvo alebo plakali nad prehrou, ako sme na streche jedli párky? Veríme, že keď aj prídu nejaké nové autá do nášho zboru, naša Boženka bude stále s nami a podarí sa nám ju zachovať pre ďalšie generácie.

10960102_844666462245782_2598451166201827832_o

Dopravný automobil Avia DA 12 A30 je vozidlo určené k požiarnemu zásahu vodou alebo penou z cudzieho vodného zdroja (rieka, potok, vodná nádrž, atď.), alebo tlakového zdroja vody (hydrant). Automobil slúži na prepravu požiarneho družstva, prenosnej motorovej striekačky a požiarnej výbavy so zameraním na požiarnu ochranu v priemyslových závodoch, obciach a menších mestách. Karoséria  je postavené na špeciálne upravenom  podvozku A30, ktorý výrábala pražská automobilka AVIA  v licencii francúzskej firmy Renault-Saviem.

autofuka

Podvozok je od nákladného vozu AVIA 30, má zváraný rebríkový rám, teleskopické tlmiče,robustné silenbloky, regulátor brzdového tlaku, regulovatelný sklon reflektorov. Motor sa nachádza pred prednou nápravou medzi kolesami. Poháňaná je zadná náprava.

Hasičská nástavba je výrobkom firmy KAROSA – Vysoké Mýto. V prednej časti má kabínu pre 8 osôb. Táto kabína je vybavená výstražným a dorozumievacím zariadením. Vzadu za kabínou posádky je karoséria upravená pre požiarnu techniku a príslušenstvo vrátane prenostej motorovej striekačky PS 12.

Umiestnenie požiarnej výzbroje v automobile:
rozloz

Kabína osádky:

Názov náradia ks
vlečné lano 18 x 5 1
strmeň na lano 2
ručný svetlomet RST 2 1
požiarny svetlomet s kĺbovým držiakom 1
statív 1
prenosný navijak na kábel 1
        kabmuz

Ľavá predná skriňa (1):

Názov náradia ks
izolovaná hadica 52 x 20 4
izolovaná hadica 75 x 20 2
prúdnica 75 1
prúdnica 52 2
clonová prúdnica 52 1
hmlová prúdnica 52 1
savica primiešavača 1
kanister 25 l s penidlom FINIFLAM 4
 01s

Ľavá zadná skriňa(2):

Názov náradia ks
prechod 110/75 1
kľúč 110/75 1
izolovaná hadica 52 x 20 2
izolovaná hadica 75 x 20 4
rozdeľovač 1
prechod 75/52 3
penotvorná prúdnica 3 1
primiešavač 350 1
skrinka s nástrojmi 1
skrinka s elektr. nástrojmi 1
zdravotnícka skrinka 1
skrinka s prísluš. striekačky 1
kanister 20 l pre PS 12 1
 02s

Pravá predná skriňa (5):

Názov náradia ks
hasiaci prístroj S6 1
hasiaci prístroj PG6 Hi 1
džberová striekačka 1
ejektor 1
hydrantový nástavec 1
kľúč 27/430 k podz. hydrantu 1
kľúč k nadz. hydrantu 1
penotvorná prúdnica 350 pre strednú penu 1
sáčok 1
viazač na hadice 6
záchranné lano 3
vrecko na záchr. lano 3
hrebeňový zdvihák 5 1
 05s

Pravá zadná skriňa (4):

Názov náradia ks
sací koš 110 1
zberač 110 1
izolovaná hadica 52 x 20 2
izolovaná hadica 75 x 5 2
izolovaná hadica 75 x 20 6
vidlice na lano 3
ventilové lano 6 x 12 1
ventilové lano 8 x 25 1
záchytné lano 1
vrecko 1
objímka na hadice 52 2
objímka na hadice 75 4
krabica 135 PVC 1
prejazdový mostík 2
 04s

Zadná skriňa (3):

Názov náradia ks
prenosná motorová striekačka PPS 12 R 1
savice 110 x 1,6 6
kľúč na spojky 3
ploché páčidlo 1
hákové páčidlo 1
požiarna sekera 1
štiepacia sekera 1,6 1
turistická lopatka 1
lopata na štrk 1
rýľ 1
vidly s násadou 1
píla 1
skladacie zdrav. nosítka 1
 03s

Strecha karosérie:

Na streche automobilu sa nachádza ešte nastavovací rebrík, trhací hák a hákový rebrík.

Technické dáta
Dĺžka: 5 610 mm
Šírka: 2 230 mm
Výška: 2 675 mm
Svetlá výška 246 mm
Rozvor 2 680 mm
Rozchod predných kolies 1 624 mm
Rozchod zadných kolies 1 544 mm
Stúpavosť 24,2 %
Počet miest: 1 + 8 Max. (Niekedy 1+ 10, podľa dnešnej vyhlášky už len 1+8)
Rýchlosť: 86 km/h
Celková hmotnosť: 5 320 kg
Pohotovostná hmotnosť: 4 490 kg
Užitočná hmotnosť: 830 kg
Rok výroby: 1982
Podvozok: AVIA-Praha Letňany
Typ podvozku: A 30
Nadstavba: Karosa – Vysoké Mýto
Motor: Vznetový, štvordobý, radový, kvapalinou chladený štvorvalec
Počet valcov: 4
Výkon motora: 58 kW / 3200 min-1
Obsah valcov: 3 596 cm2
Spotreba paliva na 100 km: cca 13,8 l
Prevodovka: Mechanická, 5ť stupňová s synchronizáciou
Podvozok: Rebrinový rám tvorený dvoma pozdĺžnimi profilmi U, vystužený priečkami, s pohonom zadnej nápravy.
Výbava: PPS 12 – Prenosná požiarna striekačka s prietok 1 200 l/min pri tlaku 0,8 MPa

 

Pri tatickom cvičení lesného požiaru

ZÁKLADNÉ VÝVOJOVÉ DÁTA (1968-1998)

1968: uvedenie na trh – typy A15 a A30  ako ľahko tonážne mestské nákladné automobily v licencii Renault-Saviem, na technickom základe typu SG2 aSG4, rovnako s licenčným motorom MAN 712.01, respektíve 712.03

1977: Do výroby bol zavedený nový motor 712.11, respektíve 712.13 so zväčšením vŕtaním valcov a teda celkovým objemom motoru. Aj napriek zväčšeniu výkonových parametrov boli znížené maximálne otáčky a dosiahla sa tak aj nižšia hlučnosť a zníženie škodlivých exhalátov a taktiež zníženie opotrebenia motora. Pri zlepšení dynamických vlastností tak bola zachovaná pôvodná spotreba paliva.

1979: Zväčšená užitočná nosnosť pri type A15 o250 kg- z 3950 na 4200 kg. Došlo k pretypovaniu na model A20 a zosilneniu brzdovej sústavy vozu.

1983: prvá výrazná inovácia ukončuje výrobu typu A20 A 30 a nahradzuje ju inovovanými modelmi A21 a A31 väčšej užitočnej hodnoty, ktoré dostávajú okrem nových menších mechanických častí inovovaný motor 712.18.0, respektíve 712.18.1, ktorý pri zachovaní objemu a otáčkach motora dáva vyšší výkon pri nižšej spotrebe paliva. Vozidlo dostáva okrem iného päťstupňovú prevodovku, avšak je zachovaná i montáž starej štvorstupňovej – tieto vozy sú potom označované ako modely A21/4 a A31/4

1988: po celozávodnej dovolenke dochádza k prvej malej inovácii modelu A21 a A31 premiestnením radiacej páky prevodovky spod volantu na podlahu medzi šoférovým a prostredným sedadlom

1993: dochádza k ďalšej výraznej inovácii mechanických častí, ktoré si vyžiadali sprísňujúce sa emisné limity a nastupujúca norma EURO 1. Dochádza k pretypovaniu vozidiel na A21 Turbo a A31 Turbo vďaka použitiu inovovaného motora s turbodúchadlom – nové pretypovanie na radu D407, dochádza k drobným zmenám zovňajšku – napríklad použitie novej čiernej plastovej masky. Modely A21 Turbo a A31 Turbo sú dodávané výhradne s päťstupňovou prevodovkou.
1994: inovácia motora a nahradenie zostávajúceho D 407.01 modernizovaným motorom D407.03 s novým vstrekovacím čerpadlom a tryskami, vďaka nemu sa zvýšil jeho výkon o 4KW

1995: ďalšia modernizácia motora a finálna etapa motora rady D 407- modifikácia D 407.02 dostáva medzichladič stlačeného vzduchu a výkon sa razantne zvyšuje na ďalej neprekonanú hodnotu 76 kW. Točivý moment dosahuje 340 N.m
1996: posledná veľká inovácia, kedy vozidlo dostáva celkom nové pracovisko šoféra, použitie v ďalšej generácii nových typov A60 / A70 / A75 / A80, pri type a31 Turbo v základnej výbave s tachografom. Sú prepracované vonkajšie detaily – zadné guľaté plastové blatníky, predné guľaté svetlá…  Najväčšou zmenou je použitie novej inovovanej rady motoru D421, jeho modifikácie D421.76.01 dosahovala parametre predchádzajúcej D407.02, avšak pri plnení prísnejšej emisnej normy EURO 2. Došlo totiž k použitiu nového rotačného čerpadla Bosch, ďalej nových trysiek, piestov, hlavy valcov… Inovované modifikácie motora rady D421 boli ďalej použité aj v nových radách A60 / A70 / A75 / A80

1998: ukončenie výroby A21 Turbo a A31 Turbo. Po tridsiatich rokoch sa končí éra výroby technicky spriaznených typov A15 / A20 / A21 / A30 / A31, ktoré aj napriek všetkým inováciám až do roku  1998 vychádzali po všetkých mechanických skupinách z pôvodnej licenčnej predlohy z roku 1968

 


OLYMPUS DIGITAL CAMERA1452060_10152045511901098_1053520816_n

 

V lesku Slnka Taktické cvičenie požiar ZŠ Badín

 

Horííííííí ide sa OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA deti

 

11160610_873773492668412_3048761292206924662_o

 

zdroje: avia-club

DHZ Brvništ

Author: Peter Ondrejka

Share This Post On

Submit a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *